Tips voor het fotograferen met kerstlichtjes

Tips voor het fotograferen van kerstlichtjes

Twinkle twinkle little star..

Vinden jullie het ook zo leuk om in deze tijd de  (kerst)lichtjes te fotograferen?  Nou ik wel. Ik krijg altijd de leukste ideeën om, vooral kinderen, met lichtjes te fotograferen.

Daarnaast is het natuurlijk heel leuk om de kerstboom, die jullie met zorg hebben versierd, mooi op de foto te zetten.

 

Hieronder een paar tips  voor het fotograferen van de kerstboom en de lampjes:

Tip 1: Het tijdstip van fotograferen maakt een groot verschil qua sfeer.

Fotografeer je de kerstboom overdag dan komen de lichtjes minder goed uit  en zie je meer van de omgeving.

Wanneer je de kerstboom in de avond of schemering fotografeer dan zie veel meer van de lampjes en krijg je meer sfeer.

 

Tip 2: Doe al het licht uit.

Ik ga jullie tips geven om de kerstboom in de avond te fotograferen en dan wil ik graag dat alleen de kerstlichtjes  de boom verlichten. Daarom doe ik al het omgevingslicht bij de boom uit.

Tip 3:  Gebruik een statief.

Omdat we in een donkere omgeving fotograferen moeten we een langere sluitertijd gebruiken om de kerstboom voldoende te belichten.

De sluitertijd is dan te lang om met de hand de camera te stil te houden en daarom moeten we de camera op een statief zetten.  Heb je geen statief?  Gebruik dan een tafel, stapel boeken  of iets anders waar je de camera op kunt zetten.

 

Tip 4:  Zet de camera  op de half automatische stand en gebruik dan de diafragmavoorkeurkeuze of zet hem op de M van manual (handmatig)

Hierdoor weet je ook zeker dat de flits niet automatisch afgaat.  Zelf zet ik de camera  altijd op manual.

Tip 5: ISO

Voor degene die bekend zijn met de ISO waarden:  zet de ISO niet te hoog, dan voorkom je ruis in de foto.  Doordat je de camera op een statief hebt staan maakt het niet uit dat de sluitertijd lang is. Ik heb voor deze foto’s ISO 400 gebruikt.

Als je nog niet bekend bent met de ISO waarden dan kun je hem het beste op de automatische stand laten staan.

 

Tip 6: Witbalans

Voor degene die bekend zijn met het verschil in witbalans:  speel daar een beetje mee en probeer verschillende  dingen uit (automatisch, gloeilamp, schaduw etc,) Ga vooral uit van je gevoel wat jij mooi vindt.

 

Tip 7: En dan nu de truc voor de “sterretjes”

Als je naar de lichtjes in de kerstboom kijkt dan zie je kleine bolletjes.  Wanneer je je ogen een beetje dicht knijpt dan zul je zien dat je de bolletjes veranderen  in een soort van sterretje. Dit gaan wij ook doen met het diafragma van je camera.  Met een groot/open  diafragma, is laagste getal, krijg je bolletje. Als je het diafragma kleiner maakt (hoger getal) dan krijg je sterretjes. Hoe hoger het diafragma getal hoe sterker de sterretjes.  Het gevolg van een kleiner diafragma is dat je automatisch een langere sluitertijd krijgt.

Dus:  laag getal  – groot diafragma –  is  een bolletje

hoog getal – klein diafrgama – is  een sterretje

Tip 8: De creatieve kerstboom

Wil je ook zo’n creatieve kerstboom fotograferen?  Dat kan heel eenvoudig.   We gaan nu de scherpstelring op de lens op de M (van manueel ) zetten.

Neem eerst een foto als je camera  nog op de AF (autofocus)  stand  op je lens staat zodat je het  verschil kunt zien.  Zet dan het knopje op de lens op MF of M  (de autofocus doet het niet meer en je moet zelf scherpstellen).  Nu ga je draaien aan de scherpstelring voor op je lens.  Je gaat nu niet proberen om de foto zo scherp mogelijk te krijgen maar je gaat hem juist onscherp maken.  Hoe onscherper , hoe waziger de bolletjes worden.  Iets scherper dan zie je nog meer bolletjes.  Kijk maar naar de voorbeelden.

Je kunt er ook een  slinger gekleurde lichtjes bij doen dan krijg je er gekleurde bolletjes bij.

Als je het eenmaal door hebt ga je allerlei mogelijkheden zien om iets creatiefs met de kerstboom te doen.

Hier onder zie je een voorbeeld:  De eerste is helemaal onscherp gemaakt en de foto ernaast is goed scherpgesteld. Natuurlijk is dit een kwestie van smaak maar het is wel leuk om mee te spelen. Een voordeel bij de eerste foto is dat de omgeving dan niet zo erg opvalt.

Ik hoop dat ik jullie een paar leuke tips heb gegeven om met kerstlichtjes te fotograferen.

Heb je nog vragen hierover?  Laat het me dan weten via een berichtje op info@paulaboumanfotografie.nl 

Wil jij ook meer leren over fotografie?  Wat is diafragma, hoe werkt de sluitertijd? Of heb je interesse in een vervolgcursus of workshop?  Kijk dan ook eens naar de workshops die op mijn website staan https://www.paulaboumanfotografie.nl/workshops  Wie weet ontmoeten we elkaar nog eens.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Facebook